Wereldwijd maken er meer dan 500 miljoen mensen gebruik van LinkedIn, zitten er meer dan 9 miljoen bedrijven op, worden er meer dan 100 duizend artikelen per week geplaatst en staan er meer dan 10 miljoen actieve vacatures online. Je zou denken dat dit al genoeg redenen zijn om als student gebruik te maken van LinkedIn. Toch merken wij dat er soms door studenten nog niet genoeg of niet op de juiste manier gebruik gemaakt wordt van dit mooie zakelijke netwerk.
Waarom is een LinkedIn profiel relevant voor studenten?
LinkedIn is jouw online visitekaartje. Tijdens mijn eigen studie merkte ik dat ik toch regelmatig mensen ontmoette uit het bedrijfsleven. Wie weet wanneer zo’n zakelijk contact nog eens van pas komt. Naast dat LinkedIn natuurlijk goed is voor het onderhouden en uitbreiden van je netwerk, met bijvoorbeeld je collega studenten en andere mogelijke zakelijke contacten die je hebt opgedaan door stages of het bijwonen van evenementen, is het ook de perfecte plek voor het vinden van relevante stageplekken en bijbanen.
Je kunt erg veel vacatures vinden op LinkedIn, van meeloopstages en afstudeerstages tot die droom bijbaan. LinkedIn beloond je als je je profiel up-to-date houdt. Je ontvangt dan namelijk een overzicht met vacatures waarvan LinkedIn denkt dat ze bij jou passen.
Maar ook de meeste recruiters werken met LinkedIn. 87% van de recruiters gebruikt LinkedIn om kandidaten te vinden en om kandidaten te evalueren. Ook wij vinden de meeste studenten via LinkedIn voor onze leuke en relevante bijbanen. Het is daarom van belang dat je, niet alleen een LinkedIn profiel hebt, maar dat je er ook op de beste manier gebruik van maakt.
Waar moet je dan op letten?
Er zijn er een aantal punten waarop je moet letten om het beste en het meest uit je LinkedIn profiel te halen:
- Foto
Kies voor een rustige en representatieve foto, waarop je gezicht duidelijk te zien is. Ruil die vakantiefoto met zonnebril dus in en laat iemand een foto van je maken, waar je recht in de camera kijkt en waarbij je bijvoorbeeld voor een neutrale muur staat. Profielen met een goeie foto worden vaker bekeken dan profielen zonder foto.
- Studie
Vul niet alleen je opleiding in, maar denk ook aan de studierichting, specialisatie en/of de minor die je hebt gevolgd of aan het volgen bent.
- Kopregel
Dit is de regel die direct onder je naam staat. De meeste gebruikers zitten hier hun huidige functie in. Als je nog geen bijbaan hebt, dan kan je deze plek natuurlijk erg mooi gebruiken om te laten weten waar je naar opzoek bent en wat jouw sterke punten zijn. Een handig weetje bij de kopregel is dat als je deze invult via een computer je maar ruimte hebt voor 120 tekens. Als je de kopregel via de app op je telefoon invult, kan je bijna het dubbele aan tekens kwijt.
- Samenvatting
Net als bij de kopregel zorgt de samenvatting dat je gevonden wordt door zoekmachines en recruiters. Sla deze dus zeker niet over. Vertel hier in het kort wat meer over jezelf. Wat studeer je? Waar ben je goed in? Wat is jouw ideale bijbaan? Waar zie je jezelf in de toekomst? Wil je makkelijk voor iedereen bereikbaar zijn? Voeg dan hier ook je contactgegevens toe.
- Open to new opportunities
Bij het dashboard onderdeel van je profiel kan bij de ‘’carrière-interesses’’ instellingen aangeven aan recruiters dat je beschikbaar bent voor en interesse hebt in een (nieuwe) bijbaan. Vul alle velden hier goed in, zodat recruiters in één opslag kunnen zien waar jij naar opzoek bent. - Maak connecties
Nodig je klasgenoten, kennissen, vrienden, (oud)collega’s uit om te connecten. Wees niet bang om ook andere gebruikers uit te nodigen als connectie. Als jij denkt dat iemand van toegevoegde waarde kan zijn in jouw netwerk, ook al ken je die persoon niet, is het prima om een uitnodiging sturen.
De Droomstarters
Online marketeerLees verder over carriere maken in je studententijd
-
Droomstarters gaat werken vanuit de ‘purpose economy’ gedachte en zoekt partners
Droomstarters gaat in een nieuwe bedrijfsvorm verder. We willen bijdragen aan de zogenaamde purpose economy. We wille...
De Droomstarters 18 augustus 2019 -
War for talent
De Droomstarters, een jaar later…
Droomstarters is nu een vol jaar op de markt en er zijn Droomstarters zeer relevant werk aan het doen bij serieuze be...
De Droomstarters 12 maart 2019 -
Tips
Voorbereiden op je sollicitatiegesprek
Een goede voorbereiding is het halve werk. Dit geldt zeer zeker voor sollicitatiegesprekken. Je maakt natuurlijk de b...
De Droomstarters 20 september 2018 -
War for talent
Studenten aannemen: 6 redenen waarom wél
Hoewel studenten inderdaad nog niet die jarenlange werkervaring hebben, zijn er 6 veel belangrijkere redenen om ze we...
De Droomstarters 24 april 2018 -
Tips
CV: De 6 seconden des oordeels
Wat zou het toch makkelijk zijn als we precies wisten wat en hoe recruiters denken, wat hun redenen zijn achter keuze...
De Droomstarters 6 april 2018 -
War for talent
War for Talent, maar nu echt
HR en Recruitment zullen de blik van hun organisatie moeten openen voor het anders binden en werken van het nieuwe ta...
De Droomstarters 3 augustus 2017 -
Relevante bijbaan
Hoezo, een bijbaan met perspectief?
De economische groei vraagt om geschoolde arbeidskrachten, met name in de groeisectoren, zoals Robotica, Blockchain e...
De Droomstarters 28 juli 2017 -
Nieuwe generatie
Potentieel ontsluiten voor het nieuwe werken
Veel studenten krijgen in het huidige onderwijs niet de vaardigheden aangeleerd die nodig zijn om succesvol te kunnen...
De Droomstarters 28 juli 2017 -
War for talent
NOS, juli 2017; we kunnen onze economische groei niet bemensen
De Nederlandse economie groeit zo florissant dat werknemers bijna niet zijn aan te slepen. Er dreigt een tekort op de...
De Droomstarters 28 juli 2017 -
Relevante bijbaan
Waarom een zomerbaan of bijbaan?
Hoewel veel jongeren aangeven dat hun ideale vakantiebaan goed aansluit op hun studie, blijkt het in de praktijk voor...
De Droomstarters 24 juli 2017
Nooit meer iets missen van De Droomstarters?
Schrijf je in voor onze maandelijkse update!